Monday, January 9, 2012

* Selamat Kembali ke Sekolah tahun 2012

Salam mesra,

Hari ini masuk minggu kedua persekolahan tahun 2012.

Alhamdulillah, semuanya sudah beransur 'settle down'.  Mudah-mudahan semuanya terus dipermudahkan dan anak-anak kita terus gigih berusaha mencari ilmu di kelas-kelas di sekolah, dan moga-moga mereka berjaya dengan cemerlang, seterusnya kecemerlangan ini terpamer pada kertas-kertas keputusan peperiksaan.

Saya pernah ditanya tentang madu lebah, jika boleh membantu supaya anak-anak lebih mudah memberi tumpuan ketika belajar.  Sepatutnya memang boleh kerana daripada Ibnu Sina, beliau pernah mengatakan bahawa madu itu ialah makanan otak, cuma tiada kajian saintifik yang dapat saya ketengahkan buat sementara waktu ini.

Apapun, di sini, saya ingin kongsikan sedikit daripada hasil peperiksaan sekolah anak saya di sekolah rendah.  Untuk pengetahuan anda, anak saya diberi minum sesudu madu Tualang yang dibancuh setiap pagi, tidak kira hari sekolah atau cuti.  Dan, berkat doa dan usaha kami, alhamdulillah, keputusannya ialah kedudukan pertama dalam kelas, kedudukan kedua dalam aliran dan pelajar terbaik matapelajaran BM 2Anak saya tidak mengikuti mana-mana tuisyen atau mana-mana kaedah khusus pembelajaran online/internet, cuma menggunakan buku latihan yang saya beli di kedai-kedai buku.

Saya sorok nama anak untuk 'remain anonymous'.

Tempat pertama dalam kelas dan murid terbaik mata pelajaran BM 2

Markah 100% BM 1

Markah 100% untuk BM 2

Markah 99% untuk Matematik (1 & 2). (Markah 100% untuk Matematik 1)


Markah 97% untuk Sains


Markah 100% untuk Pendidikan Islam

Markah 95% untuk BI


Markah 96% untuk Bahasa Arab (ujian bertulis)
Jika anda tertanya-tanya mengapa anak saya tidak dapat hadiah mata pelajaran terbaik sedangkan dia mendapat markah 100% untuk sesetengah mata pelajaran lain, ini ialah kerana jika ramai yang mendapat markah 100%, maka markah untuk ujian PKSR juga diambil kira, sehingga hanya ada seorang pelajar saja yang akan dapat markah tertinggi.

Minum madu setiap hari TIDAK menjamin anak anda dapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan, tetapi madu memang sepatutnya membantu otak dan minda.  Yang pasti, usaha mesti ada selepas mengamalkan madu, mudah-mudahan usaha itu berhasil, insyaAllah.

Ikhlas,
Nida Madu Lebah
016-968 9754

No comments:

Post a Comment