* Keluarkan gasnya dan sediakan cawan, ya!


Jika anda telah membeli madu dalam botol 4 segi daripada saya,
pada waktu anda mula-mula terima madu itu, sila keluarkan segera gasnya.

Jika anda tidak mengamalkan minum madu setiap hari, selang 2-3 hari, keluarkan lagi gas daripada botol madu itu.

Dan, pastikan madu disimpan di tempat yang dingin dan kering. (Tapi jangan simpan dalam peti ais kerana khasiatnya akan berkurangan.)

Ini kerana, botol 4 segi tidak sekuat botol jenis bulat.

Mungkin kerana bukan semua 4 'dinding' pada botol 4 segi adalah sama tebal, jadi, botol jenis ini mudah pecah jika tekanan gas tinggi sedikit.

Daripada pengalaman saya, madu yang baru aktif mengeluarkan sejenis gas. Mungkin kandungannya masih aktif (kerana masih baru & masih 'hidup'), jadi, ada sejenis gas yang akan terhasil apabila sama ada pergerakan berlaku pada madu dalam botol (apabila madu dituang) atau apabila madu berada pada suhu yang agak tinggi.

Disebabkan ini juga, apabila anda mula-mula menuang madu, sediakan bekas yang boleh menyimpan kira-kira setengah botol madu.

Ini kerana, ada masanya, madu yang dituang akan membuak dan akhirnya melimpah daripada botolnya selepas anda biarkan seketika.

Jangan risau, ini adalah bagus kerana ini tandanya anda mendapat madu yang baru. Bagi saya, madu yang aktif adalah bagus kerana khasiatnya adalah lebih tinggi. Ini adalah 'personal opinion' saya.

Selepas stok sekarang habis, saya tidak akan menjual madu dalam botol 4 segi. Jika ada permintaan (kerana botol 4 segi lebih menarik daripada botol biasa), segala risiko adalah tanggungan anda.

Terima kasih.

Comments