* Madu dan susu: Apakah ini minuman kegemaran Rasulullah s.a.w?

(Diambil daripada Ensiklopedia Rawatan Penyakit dengan Madu Lebah, ms 29-32)

Terdapat beberapa riwayat hadis tentang satu peristiwa yang mana Nabi s.a.w dibawakan minuman susu bercampur madu oleh seorang sahabat.  Pada pendapat saya, hadis-hadis ini semuanya bertitik-tolak daripada satu peristiwa yang sama, tetapi disebabkan perawinya lain, maka terdapat beberapa kelainan tentang perinciannya, bagaimanapun, maksud berkaitan attitude Nabi s.a.w terhadap minuman bercampur madu adalah tetap sama, iaitu, Nabi s.a.w tidak mahu minum campuran kedua-dua minuman itu, kerana Baginda seorang yang sangat zuhud (tidak memandang kemewahan dunia).  Wallahu'alam.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadis 1:

Muhammad B. Ali r.a memberitakan, maksudnya:

"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah didatangi Aus B. Khaulah yang membawa sebuah mangkuk berisi susu dan madu, maka beliau (Nabi) tidak mengambilnya; dah beliau bersabda, maksudnya:

"Ketahuilah sesungguhnya saya tidaklah mengharamkannya; akan tetapi saya meninggalkannya kerana merendah diri kepada Allah (tidak ingin hidup mewah); kerana sesungguhnya, siapa yang merendah diri kepada Allah, Dia akan mengangkatkannya; dan siapa yang berhemat, dia akan dikayakan Allah; dan siapa yang memboros, dia akan dipapakan Allah (hidup menderita sehingga terkubur)."

[*H.R. Al-Hakiim dalam kitab "Nawaadir Al-Ushuul"]

Abi As-Saliil pula memberitakan bahawa bapanya pernah menceritakan, maksudnya:

"Saya telah menyaksikan Rasulullah s.a.w.; sedang beliau tengah duduk dalam rumah seorang lelaki Anshaar yang dipanggil Aus B. Hausyab.  Tiba-tiba dibawa kepada beliau segelas besar (minuman), maka diletakkan di dalam tangan beliau, maka beliau bertanya: "Makanan apakah ini?" Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah, ialah susu bercampur madu." Maka beliau pun meletakkannya daripada tangannya; kemudian beliau bersabda, maksudnya:


"Ini dua minuman (bercampur), tiadalah kami (para Nabi) meminumnya; dan tiadalah kami mengharamkannya.

Siapa merendah diri, nanti dia akan diangkatkan Allah; siapa yang angkuh, nanti dia akan dihancurkan Allah; dan siapa yang memperbaikkan pengurusan hidupnya, dia akan direzekian Allah."

[H.R. Ibraahiim B. Muhammad]
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadis 2:

Seterusnya, terdapat sebuah berita daripada Sayyidah Aisyah r.a; akan tetapi kedudukan hadithnya tergugat di mana seorang periwayatnya bersendiri iaitu Nu'aim B. Muuri' (atau Muudi'), didapati seorang yang mencuri (melakukan kecurangan dalam) Hadith, berita itu berbunyi, maksudnya:

"Telah dibawakan kepada Rasulullah s.a.w sebuah mangkuk yang berisi susu dan madu, maka beliau bersabda, maksudnya:


"Akan ketagihanlah (bercampur makanan) dalam sebuah mangkuk; saya tidaklah perlu kepadanya.  Ketahuilah sesungguhnya saya ini tidaklah mengatakan bahawa dia haram; akan tetapi saya tidak suka kiranya saya akan disoalkan Allah tentang sisa-sisa dunia (kemewahan) di Hari Kiamat.  


Maka siapa yang merendah diri kepada Allah, nescaya Dia akan mengangkatkannya; siapa yang sombong, nescaya dia akan dijatuhkan Allah; siapa yang merasa cukup, maka dia akan diperkayakan Allah; dan siapa yang memperbanyakkan menyebut Allah (dzikir), nescaya dia akan dikasihi Allah."

[Al-Hadith]
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadis 3:
Kesimpulannya bagi saya, Nabi Muhammad s.a.w tidak minum susu yang bercampur madu, kerana Baginda seorang yang sangat zuhud (tidak mahukan kemewahan dunia).  Bagaimanapun, Baginda s.a.w tidak melarang ummatnya minum minuman susu bercampur madu.

Sebenarnya, susu dan madu adalah dua minuman kesukaan Nabi, cuma, Baginda tidak minum jika kedua-duanya bercampur.

~Nida Madu Lebah

*
H.R.:
+       Hadis Riwayat

Comments

  1. ▪ Kanser Payudara stage 3
    Pn. Noraini Yusof pesakit kanser payudara tahap 3, ketulan kanser 13.3 cm. Skg dah sembuh. Sila tonton youtube ,Pn. Noraini berkongsi pengalaman semasa mengidap kanser payudara.

    ▪ Kanser Lymphoma stage 4
    Adik Izzat b.Muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dah sembuh. Dia sentiasa bertenaga dan cergas dgn jus herba yg merawat. Dia minum jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma tahap 4 ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh. Jika bergantung pd rawatan hospital saja, Penyakit boleh datang semula.

    ▪️ Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir Sumardi,42 tahun mengidap radang paru-paru pada tahun 2020. Petanda awal sakit ialah batuk tak berhenti, berdarah dan berkahak selama 3 bulan. Dia mendapatkn rawatan klinik kerajaan dan swasta tp batuk, sakit dada, susah bernafas tetap tak hilang. Banyak rawatan alternatif dibuat tapi tak berkesan.Doktor mengesahkan dia mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran udara berkimia. Selepas melihat testimoni herba di facebook Jutawan Herbs, dia menghubungi sy untuk cuba herba ini. Dalam masa 2 minggu saja minum jus dah ada kesan.Batuk dah berkurang, nafas makin lancar ,2 bulan minum jus sehingga pernafasan dan batuk terus sembuh. Penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya tapi dia berjaya sembuh dengan herba.

    ▪ Sakit lutut kronik

    Pn. Rohana Ismail dulunya seorang cergas dan aktif dalam aktiviti lasak seperti mendaki gunung-gunung di Malaysia. Dia ceritakan pd sy masalah lututnya bengkak, dah lama menahan sakit. Dia terpaksa lupakan semua aktiviti lasak. Turun naik tangga mengiring dan berjalan pn perlahan. Sy syorkan dia cuba minum herba dan dia minum dlm masa 2 minggu, lututnya yg bengkak dah surut. Sekarang aktif semula, berjoging ,naik bukit, lutut dah kuat. Kalau dia boleh sembuh,kenapa tidak anda? boleh bertanya sendiri testimoni² saya jika anda ada dalam group whatsApp Jutawan Herbs.

    ▪️ Sakit lutut kronik

    Pn Rasmani Md Noh pesakit lutut kronik, dia terpaksa berjalan mengesot - esot atas lantai dan jika dia paksa diri untuk berjalan, lutut akan berbunyi, tulang bergesel, sgt sakit.Nak masak pun terpaksa duduk atas kerusi sbb tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari minum jus herba, dia dah boleh berjalan macam biasa dan saraf kaki dah tak rasa tegang dan sakit. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sekiranya anda berminat nak tahu lebih banyak testimoni daripada pesakit yang sudah sembuh selepas mengambil jus ini, anda boleh menonton video-video di Youtube channel Jutawan Herbs , di blog Jutawan Herbs dan kami pun ada group whatsApp pesakit kanser, untuk berkongsi pengalaman dan rawatan.😊

    Share info ni kepada yg memerlukan, harini kita tlg org,lain kali org akan tlg kita. Sharing is caring. Herba yg dijamin selamat,terbaik ramai yg dah sembuh serta mampu dibeli semua. Tak rugi cuba sebab ramai yg dah sembuh kanser dan menyesal kenapa dari dlu tak kenal herba ni. Belum terlambat, selagi masih bernafas,peluang nak merawat masih ada. 😊

    Hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    Mohd Zuhairi pengasas Jutawan Herbs
    017 468 7570

    ReplyDelete

Post a Comment