* Madu Lebah Nida : Asli atau tidak?

Salam,
Sekadar satu entri yang ringkas.

Selalu orang persoalkan, sama ada madu lebah yang saya jual asli atau tidak.

Ramai juga yang ragu-ragu untuk mencuba, bimbang tertipu.

Ramai yang berkata, kalau asli mesti harga RM 100 ke atas sekilogram.

Itu semua pendapat anda, dan mungkin pendapat peniaga-peniaga madu lebah masing-masing.

Murahkan RM 45 sekilogram?  Murah atau mahal adalah relatif.  Bagi yang berduit, RM 45 mungkin murah.  Jika seorang bapa membeli madu cuma untuk diamalkannya sehari sekali bagi dia seorang, sekilo madu boleh bertahan kira-kira sebulan, jadi RM 45/sebulan boleh dianggap murah.

Bayangkan pula senario lain, contoh-contohnya seperti di bawah.

Contoh 1: Bagi yang kurang berduit, RM 45 boleh dianggap mahal.  Lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang yang semuanya sudah naik harga.  (Madu lebah jualan Nida BELUM naik harga kerana supplier masih bekalkan dengan harga lama.)

Contoh 2: Seorang pesakit sesuatu penyakit, mengamalkan madu bukan sekali sehari (kerana untuk berubat menggunakan madu, perlu lebih kerap mengamalkannya), jadi, sekilo madu mungkin bertahan kira-kira 10 hari, sebulan perlu RM 135 (3 kg madu Tualang) untuk bekalan madunya.  Belum campur duit penghantaran/minyak untuk pickup madu.  Dan itu kos untuk sebulan, belum lagi kos untuk beberapa bulan (madu perlu diamal bukan seperti ubat yang perlu diambil hanya waktu sakit) ( tapi perlu diingat, madu insyaAllah menyembuhkan, bukan sekadar menghilangkan simptom seperti kebanyakan ubat).

Contoh 3: Seorang ibu atau bapa yang membeli madu untuk diamalkan seisi keluarga (kerana madu baik untuk semua lapisan umur), sekilo madu hanya bertahan mungkin selama 2 minggu, jadi dalam sebulan perlu kira-kira 2 kg madu.

Secara kasarnya, memang harga sekilo madu Tualang pada harga RM 45 adalah murah, tapi bagi 3 contoh di atas, masih murahkah bagi mereka? Suatu amaun memang murah jika beli sesekali, tapi jika secara berterusan, jadi suatu bebanan.  Lebih-lebih lagi jika harganya mencecah ratusan ringgit sekilo.

Pastinya ramai yang memikir-mikir, kalau benda boleh laku (laris), kenapa saya tak jual mahal-mahal supaya untung terus berganda-ganda?  Percaya atau tidak, bagi saya, kalau saya boleh buat kebaikan kepada manusia dengan berkongsi kebaikan madu lebah dgn anda, mengapa RM yang saya kejar?  Untung yang saya ambil buat masa ini cukup untuk membuat saya terus gembira untuk berniaga.  Kalau sampai masa saya ingin berhenti kerja dan berniaga sepenuh masa, itu cerita lain.

Bagi yang ragu-ragu, anda boleh cuba pek percubaan saya (trial pack) (Harga pek percubaan: RM 15/225 gram).  Kalau agak-agak takut tertipu, anda mungkin kerugian RM 15 saja, tak banyak, kan?

Kalau rasa rugi berbelanja atas kos penghantaran/minyak untuk pickup (lebih mahal drp harga pek percubaan madu), anda boleh beli sekilo madu Tualang (RM 45/kg).  Kos 'bimbang tertipu anda' (perhatikan perkataan 'bimbang' sebab ini ialah perasaan anda sedangkan saya bukan penipu) ialah RM 45 (+kos hantar/duit minyak).

Kalau anda terus ragu-ragu dan terus berasakan harga madu Tualang WAJIB ratusan/kg, mungkinkah anda sebenarnya tertipu dengan perasaan dan sangkaan anda?  Tepuk dada, tanya selera.

Sebelum saya berhenti menulis, cuba fikirkan pula:

Seorang peniaga yang menipu, tidak akan ada 'repeat customer'.  Jadi, sekali pembeli membeli, si peniaga cuma ada satu peluang untuk dapat duit pembeli.  Tidakkah sepatutnya peniaga meletakkan harga yang tinggi untuk satu transaksi? 


Fikir-fikirkan dan selamat membuat keputusan yang tepat,

Nida Madu Lebah,
016-968 9754

P/S: Sale ulangtahun berakhir Ahad, 31 Julai 2011, insyaAllah.

Comments

Post a Comment