* Madu dan bayi

Saya baru saja melahirkan anak keempat pada Julai 2011.

Saya menyusukan anak dan pada masa yang sama mengamalkan minum madu setiap pagi.
Pengalaman terbaru tentang madu bagi saya ialah adakalanya apabila anak sendawa, dia tidak muak susu seperti kebiasaan bayi muak susu, sebaliknya dia mengeluarkan cecair berbentuk lendir bercampur sedikit susu.  Pada mulanya saya tidak ambil perhatian, tetapi selepas beberapa kali terjadi, saya rasakan ini ialah cara lendir dibuang daripada bayi hasil pengambilan madu yang sampai ke bayi melalui air susu ibu.

Untuk pengetahuan anda, bayi yang berumur kurang 6 bulan TIDAK perlu diberi apa-apa selain air susu ibu.  Tidak perlu air glukos, air kosong atau apa-apa saja.  Mereka hanya perlu diberi air susu ibu.  Tetapi, kebaikan sesuatu bahan dapat disampaikan kepada bayi melalui pengambilan bahan itu oleh si ibu dan si ibu menyusukan anaknya.

Saya sangat gembira kerana dapat membantu bayi saya membuang lendir daripada dalam badannya, kerana lendir inilah yang boleh membawa kemudaratan kepada bayi saya. 

Klik sini untuk pengalaman mengamalkan madu lebah saya yang lain.

Comments