Tuesday, December 17, 2013

* Testimonial Encik Mohd Norizan: Pernafasan lebih lancar, rasa berdebar kurang dan peredaran darah lebih lancar

*****************************

Nota: Penulis testimonial ini telah mengirim email kepada saya tanpa saya tanya/minta.  Saya hanya tukarkan beberapa perkataan menjadi 'bahasa buku'.  Alhamdulillah, mudah-mudahan pihak beliau dan anda akan dapat manfaat daripada hasil tulisan beliau.

Komen Nida:
Saya sangat bersyukur kerana encik Norizan istiqamah dalam usahanya mengamalkan madu lebah jualan saya.  Alhamdulillah Allah gerakkan hati beliau untuk terus mengamalkan minum madu lebah selepas batuk selama lebih sebulan disebabkan (healing reaction) pengambilan madu lebah.

Hubungi Nida Madu Lebah, 016-968 9754
******************************
 
 
Assalamualaikum Puan Nida,
Harap Puan sihat bersama keluarga. Alhamdulillah saya berjaya amalkan madu Nida dan Alhamdulillah juga saya rasa ada kesannya. Kesan yang paling kuat saya rasa lepas gunakan madu tualang adalah saya batuk berkahak selama lebih sebulan. Tak pernah saya batuk berkahak selama itu (sebenarnya saya sangat jarang batuk berkahak). Mulanya saya risau juga kerana batuk tak berhenti, tapi apabila sudah berhenti, saya rasa pernafasan saya lebih lancar, rasa berdebar pun kurang, dan rasanya peredaran darah makin lancar. Mungkin batuk itu ialah tindakbalas madu untuk membersihkan paru-paru saya.

Mak saya pun ada amalkan juga, dan mak saya cakap nafas dia skrg lebih panjang, baca Al-Quran pun dah tak semput. Cuma bapa saya sahaja (ada kencing manis) yang kurang konsisten mengambil madu. Tapi saya akan cuba agar dia lebih konsisten sebab saya nak tengok kesan madu ke atas penghidap kencing manis. 
 
Saya ada satu soalan, kawan isteri saya ada masalah haid tak teratur, jadi susah untuk dia pregnant. Ada org ckp kat dia elok amalkan madu tualang, cuma saya nak tahu ada petua/cara amalan tertentu ke utk kes dia?
Itu sahaja buat masa ni. Terima kasih Puan. Askm

*******************************

Berikut ialah jawapan kepada soalan tentang isteri kawan:

Ttg kawan tu, sesiapa pun elok ambil madu lebah. Utk apa2 penyakit. Termasuk utk regularkan haid dan membantu utk dapatkan anak. Tp of course, bg saya, faktor2 lain pun perlu diingat-pemakanan, dll.

*******************************


Tuesday, September 24, 2013

* PERTUKARAN MASA PENGHANTARAN DAN SYARAT PENGHANTARAN

Salam takzim,

Kebelakangan ini, saya nampaknya semakin sibuk.  Atas sebab itu, saya mohon kerjasama dan pengertian daripada para pelanggan dan sahabat yang saya kasihi untuk menerima berita terbaru tentang penghantaran melalui kurier dan despatch.

PENGHANTARAN MELALUI KURIER:


Penghantaran BUKAN lagi 5 hari seminggu tetapi hanya

2 KALI SEMINGGU (ISNIN & RABU)


Syarat tambahan:

Tarikh akhir pesanan untuk penghantaran hari Isnin ialah hari Jumaat (tengah malam)

dan 

Tarikh akhir pesanan untuk penghantaran hari Rabu ialah hari Ahad (tengah malam)




PENGHANTARAN MELALUI DESPATCH:

 

AKAN DIWARWARKAN SELEPAS DAPAT PERSETUJUAN DESPATCH



Sunday, September 15, 2013

** Selamat Datang ke Blog madu-lebah-nida.blogspot.com **

Seringkali saya mendapat soalan-soalan ulangan di handphone, Facebook message, email, dll.

Harap dengan adanya entri ini, saya boleh jimatkan masa, tenaga dan RM anda dan saya.

1.
Adakah madu lebah yang saya jual ini betul-betul asli?

Ya, insyaAllah asli.  Setakat ini, saya dan keluarga saya mengamalkan minum madu lebah setiap hari.  Apabila kami kurang sihat, contohnya batuk, selsema, sakit tekak, demam, dan lain-lain, kami kerapkan pengambilannya.  Kalau tak asli, adakah tuan-puan rasa saya akan jual?  Kalau tak asli, adakah saya sendiri akan amalkan pada diri sendiri dan anak-anak? 

Saya sudah berniaga madu lebah secara online masuk tahun keempat.

Sudah dua tahun berturut-turut saya buat blood test di klinik.  Alhamdulillah, semuanya ok.  Anak-anak juga nampaknya punya immune system yang bagus.  Kalau batuk, selsema, cepat elok.  Alhamdulillah.

Minta maaf, saya bukan nak kata saya bagus, tapi saya memang tak perlukan wang haram untuk disuap pada kami sekeluarga.  Kalau menjual barang yang tipu/tak bagus tapi mengatakannya bagus, itu sudah jatuh haram.

2.
Berapa harga?

Tualang: RM 53 sebotol besar saiz kicap ABC, kandungan kira-kira 700 ml, berat kira-kira 1 kilogram.

Royal Jelly: RM 53 sebotol besar saiz kicap besar Tamin, kandungan kira-kira 630 ml, berat kira-kira 1 kilogram.

Madu lebah Ternak: RM 32 sebotol besar saiz kicap ABC, kandungan kira-kira 700 ml, berat kira-kira 1 kilogram.

Kelulut: RM 85 (biasanya dalam) sebotol besar empat segi , kandungan kira-kira 750 ml, berat kira-kira 1 kilogram.

3.
Cara nak order:

Boleh SMS (cara paling bagus).
Sila SMS berapa botol/kg madu yang hendak dipesan dan tinggalkan nama dan cara dapatkan order (sama ada melalui COD (COD = Jumpa di Petronas Taman Meranti Jaya, Puchong) atau kurier.)

*Nota: Pada kebanyakan masa, saya sekarang sangat sibuk.  Jadi, cara order yang paling bagus ialah melalui SMS.  Sebab saya boleh refer semula pada waktu senggang saya.  Dan, jika tiada jawapan apa-apa daripada saya selepas 2 hari, silalah SMS semula.


4.
Pickup di mana?

Jika pickup atau COD, kita boleh jumpa di Petronas Taman Meranti Jaya, Puchong.
Sila buat temujanji sebelum datang kerana saya biasanya sibuk.  Tapi kalau dah janji, saya akan cuba patuhi, insyaAllah.

5.
Cara amal madu:

Sebaik-baiknya, minum pada waktu pagi ketika perut kosong.

Cara minum madu ialah dengan membancuhnya dengan air kosong (jika untuk tujuan kesihatan secara am).


Sebaik-baiknya, selepas anda minum bancuhan madu, elakkan daripada makan atau minum apa-apa selama 2 jam.

Jika anak-anak mahu makan atau minum selepas minum bancuhan madu, tak apa, yang penting ajar sedikit demi sedikit untuk menahan diri.

6.

Berapakah sukatan jika saya ingin mengamalkannya setiap hari?

Kalau ikut kebiasaan saya jawab ialah : Ikut manis yang anda suka.

Tapi, jika mahu lebih teratur, jawapan saya begini:

Sukatan yang saya cadangkan untuk diamalkan setiap hari ialah:

Untuk dewasa: 1 sudu besar dibancuh dengan kira-kira setengah cawan air suam.

Untuk kanak-kanak 1 tahun ke atas: 1 sudu teh dibancuh dengan sedikit air suam.

Untuk bayi sebelum berumur 1 tahun: beberapa titik madu dibancuh dengan sedikit air suam. Bagaimanapun, banyak sumber mengatakan, dikhuatiri bayi kurang 1 tahun boleh mendapat infant botulism (boleh membawa maut) jika minum madu lebah.  Jadi, dapatkan juga nasihat doktor untuk penggunaan bagi bayi setahun ke bawah. [Bagi seorang bayi kurang daripada 1 tahun, sebaik-baiknya si ibu menyusukan bayinya.  Jadi, bayi TIDAK perlu minum air madu, tetapi si ibu boleh minum dan khasiat akan sampai kepada bayi.  Inilah pengalaman saya dahulu.  Sesungguhnya Allah s.w.t telah menjadikan kejadian-kejadian untuk manusia, dan Allah s.w.t telah wahyukan di dalam al-Quran tentang penyusuan dan pengambilan madu, ikut sajalah, semuanya untuk kebaikan kita.]

Untuk lebih soalan/FAQ, sila klik sini.

* Madu lebah Tualang & Royal Jelly naik harga

Assalamu'alaikum,

Saya doakan tuan-tuan dan puan-puan pembaca sentiasa dalam lindunganNya dan baik-baik sahaja.

Terima kasih atas sokongan tuan-tuan dan puan-puan.

Dengan rasa berat hati, saya terpaksa ambil langkah yang tidak menggembirakan kita, iaitu menaikkan harga madu lebah Tualang dan Royal Jelly.

HARGA BARU MADU LEBAH TUALANG DAN ROYAL JELLY:

RM 53/kg


Ini kerana pemungut hasil lebah menaikkan harga, jadi, impaknya terkena pada semua. 

Saya naikkan harga hanya RM 3, bukan RM 5 atau RM 10.  Harga ini selaras dengan peningkatan harga daripada pembekal, dan akan menyusahkan transaksi belian dan jualan, kerana ada RM 3 pula.. Tapi, pastinya naik RM 3 berbanding naik RM 5/RM 10 (supaya mudah cari duit pecah) lebih baik, bukan?

Mudah-mudahan ramai antara kita yang akan terus dapat khasiat daripada hadiah istimewa daripada Allah s.w.t kepada kita dengan adanya pilihan madu lebah dengan harga yang berpatutan, insyaAllah.


Hubungi saya untuk stok madu lebah anda,

Nida
Call/SMS/Whatsapp: 016 - 9 689 754

Friday, September 13, 2013

* Risalah Madu Lebah Tualang 2013

Klik untuk download Risalah Madu Lebah Tualang 2013

Hubungi saya,

Nida Madu Lebah
016 - 9 689 754

Friday, August 16, 2013

* Jualan Ulangtahun ke-Empat Online

Dengan penuh kesyukuran, saya lancarkan jualan seperti tajuk di atas.

Jualan berakhir pada 15 September 2013.

2 botol Tualang/Royal Jelly RM 90

(Harga normal RM 100)

Terima kasih atas sokongan anda. Mari teruskan amalan minum madu lebah asli, insyaAllah anda akan rasa nikmat dan khasiatnya.

Selamat hari raya juga saya ucap pada anda semua, minta maaf atas salah-silap dan kekhilafan saya.

Hubungi saya:

Call/SMS/Whatsapp: 016 9689 754

Monday, May 20, 2013

* Terma & Syarat Belian Borong

Terminologi:

belian borong = belian lebih daripada 10 kg

Pembelian secara borong mempunyai terma dan syarat seperti di bawah:

1. Bayaran deposit separuh harga daripada harga madu lebah perlu dibayar semasa membuat pesanan.

2. Pesanan mesti dibuat dalam masa 7 hari (atau lebih 7 hari) sebelum tarikh 'pickup'.  Kegagalan membuat pesanan lebih awal mungkin menyebabkan pesanan anda tidak akan dilayan. (Lihat T0 dalam rajah di bawah.)

3. Pesanan yang sudah disediakan mesti diambil dalam masa 5 hari (lihat rajah di bawah) (termasuk hari cuti) daripada tarikh 'pickup'(Kiraan 5 hari termasuk hari T1).

4. Kegagalan berbuat seperti dalam no 3 di atas tanpa sebab-sebab yang diterima oleh Nida Madu Lebah akan menyebabkan perkara seperti di bawah (i & ii) berlaku:

     (i) Anda perlu bayar 25% daripada harga keseluruhan pesanan sebagai tambahan bayaran (bayaran ini akan melangsaikan sebahagian baki bayaran madu lebah pesanan anda) (Lihat T0 dalam rajah di bawah.)

    (ii) Pesanan anda dijual dan 'rotation' akan bermula semula SELEPAS anda membayar 25% daripada harga keseluruhan pesanan (seperti dalam (i) di atas).  Rotation T0 - T2 akan berjalan, sekaligus syarat yang sama perlu dipenuhi.

Sila lihat rajah di bawah untuk garisan 'Timeline'.





5. Sekiranya urusniaga TIDAK DITERUSKAN kerana pembatalan oleh pihak yang memesan (pembeli), maka wang deposit TIDAK AKAN DIKEMBALIKAN.

6. Pihak yang memesan (pembeli) TIDAK BOLEH menarik diri selepas membayar wang deposit.  Wang deposit TIDAK AKAN DIKEMBALIKAN jika pihak yang memesan (pembeli) menarik diri.

7. Harga yang ditawarkan TIDAK TERMASUK KOS PENGHANTARAN.

Sila rujuk senarai harga di sebelah kanan blog ini untuk senarai harga terkini.

Terima kasih atas sokongan anda,

Nida Madu Lebah
016.9.689.754
Call/SMS/Whatsapp

Friday, May 3, 2013

* Khas buat Ibu/Bapa/Penjaga prihatin

Antara sebab-sebab saya ingin berniaga madu ialah kerana saya ingin bantu anak-anak supaya sihat.  Selain itu, saya juga suka kalau anak-anak jadi makin bijak dan membesar dengan sempurna.  Entri ini saya dedikasikan kepada ibu, bapa dan penjaga-penjaga anak-anak.

Tanggungjawab ibu bapa dan penjaga terhadap anak-anak bukan setakat memberi mereka makan, minum dan pakai.  Tanggungjawab ibu bapa dan penjaga termasuk menjaga ketika mereka sakit, memberi kasih sayang, pelajaran, dan lain-lain.

Saya sendiri ada 4 orang anak, dan saya telah lalui pengalaman membesarkan anak-anak, sebelum lahir, sesudah lahir, waktu sakit, waktu sihat, waktu kecil, waktu besar.  Saya sudah lalui masa-masa yang saya perlu bangun waktu tengah malam dan dinihari untuk menjaram air pada badan anak dan bagi ubat, muntah bertabur di atas tilam, menangis kerana susah bernafas, dan lain-lain.

Kalau sudah tiba waktu anak sakit, kita kena berpenat lelah menjaga anak, ada kala kena ambil cuti kerana anak sakit, tetapi kita masih berasa apa yang kita lakukan masih tidak cukup kerana kita tidak dapat mengurangkan beban kesakitan yang ditanggung anak.  Kalau hidung tersumbat, anak masih tidak dapat bernafas.  Mungkin anak terpaksa masuk hospital kerana demam berhari-hari, bimbang dehidrasi kerana tidak makan dan minum seperti biasa malahan muntah pula, lalu anak akan dicucuk dengan jarum untuk IV drip, ambil darah untuk diuji, cucuk untuk masuk antibiotik di tangan, dan lain-lain.

Saya sarankan anda amalkan penggunaan madu lebah Tualang dengan seikhlas hati.  Keuntungan saya daripada harga sebotol tidak sebanyak mana, tapi khasiatnya insyaAllah anda akan rasai.  Bantulah anak anda, mudah-mudahan sakitnya akan berkurang/cepat sembuh jika ditakdirkan dia jatuh sakit.

Selain membantu untuk lebih sihat, madu lebah juga membantu anak-anak jadi lebih bijak dan cerdik.

Madu lebah juga membantu anak-anak membesar dengan sempurna.  Saya berpendapat, anak-anak akan dapat membesar dengan sihat dan kuat, dengan bentuk badan yang lebih  besar dan mantap, kerana madu lebah membantu badan menyerap khasiat dengan lebih baik.  InsyaAllah.

1. Pengalaman Nida membesarkan anak keempat - untuk kesihatan

2. Testimonial Puan Ros, PJ: anak demam, kena kurap; ubat luka, ubat kembung angin, menguatkan antibodi, kecerdasan otak anak-anak, dll - untuk kesihatan & kecerdasan otak

3. Testimonial Puan Mahani, Seberang Perai Utara, Penang: Terkena air panas, batuk/asma, keaslian madu lebah Nida - untuk kesihatan

4. Testimonial Puan Faizah, Puchong: Lelah/Asma/Batuk & Keaslian Madu Lebah Nida - untuk kesihatan

5. Madu Lebah sebagai penawar untuk meningkatkan ingatan/hafalan (menurut "Ensiklopedia Rawatan Penyakit dengan Madu Lebah")

6. Madu untuk menambah kecerdasan otak

7. Pengalaman Nida membesarkan anak-anak vs nebulizer - untuk kesihatan

Saturday, March 30, 2013

* Siapa Dr. Abdul Karim Najib al-Khatib, (Penulis "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu")?


 Dr. Abdul Karim Najib al-Khatib ialah seorang doktor perubatan moden.  Beliau mendapat ilham untuk mengkaji tentang madu lebah selepas mendengar ceramah pada tahun 1965 di Fakulti Perubatan, Universiti Qashr al-'Ainiy, Kaherah, Mesir.  Penceramahnya waktu itu ialah Ustaz Syeikh Sholah Abu Ismail.

Antara kata-kata pencermah yang menarik minat penulis buku ini ialah tentang sejumlah doktor Rusia yang mengaku telah menemui khasiat madu untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit, tidak kurang daripada 40 jenis penyakit.

Seterusnya, beliau makin bersemangat selepas membaca ayat al-Quran daripada Surah an-Nahl, ayat 68-69, yang bermaksud: Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibuat manusia; kemudian makanlah dari tiap-tiap buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu).  Dari perut lebah itu, keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit manusia.  Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran) Allah bagi orang-orang yang memikirkan.

Ada ayat-ayat al-Quran lain yang juga jadi ilham kepada beliau untuk mengkaji tentang khasiat madu lebah, dan akhirnya beliau merumuskan teori untuk menggunakan madu lebah sebagai ubat untuk mengubati manusia.

Daripada itu, beliau seterusnya berbincang dengan guru-guru beliau, termasuk Syeikh Muhammad al-Ghazali, Dr. Abdul Aziz al-Syarif (ketua bahagian penyakit hati di kuliah perubatan universiti Qashr al-'Ainiy dan Dr. Sholah Abu Ismail.  Perbincangan dengan guru-guru beliau membawa kepada eksperimen-eksperimen tentang perubatan menggunakan madu lebah.

* Informasi tentang "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu"


Tajuk Buku: MADU LEBAH Ubat yang Turun Bersama Wahyu

Penulis: Dr ABDUL KARIM NAJIB AL-KHATIB

ISBN: 978-983-098-837-5

Penerbit: Pustaka Ilmi, Taman Jasa, Sg. Tua, Bt Caves, Selangor.Telefon: 03- 6188 7893


Bil. mukasurat:261

Gambar muka depan:


* (TAJUK BUKU) Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu


Entri ini berkaitan "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu", hasil tulisan Dr ABDUL KARIM NAJIB AL-KHATIB

Muka depan "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu"


  1. Informasi tentang "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu" (sila klik)
  2. Siapa penulis "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu"?(sila klik)
  3. Coretan Nida tentang "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu"(sila klik)
  4. Pengenalan tentang "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu"(sila klik)
  5. Berikut ialah antara kisah-kisah pengubatan menggunakan madu lebah asli di dalam "Madu Lebah Ubat yang Turun Bersama Wahyu"
    1. Katarak (sila klik)

* Ejen Nida Madu Lebah

Senarai ejen Nida Madu Lebah:

~~~Harga ejen Semenanjung Malaysia: ~~~ 

1 kg: RM 55

* Kelana Jaya: Sue: 013-224 8846

* Kelana Jaya: Mira: 012-369 8378

* Rawang: Hairol: 012-655 9341

* Cyberjaya, Saujana Putra: Jen: 012 - 3143 496

* Alor Gajah, Melaka: Azuan: 012-694 1163

~~~Harga ejen Malaysia Timur: ~~~~
(sila tanya ejen)


Kuching: Naft: 017-8064 772

Kuching: Hj Masuut: 014-6988 152

Friday, March 22, 2013

* Jualan Istimewa Nida Madu Lebah

3 Jualan Istimewa:








JUALAN ULANG TAHUN: 1 - 31 OGOS SETIAP TAHUN, INSHA ALLAH

 
JUALAN SEMPENA MAULIDURRASUL : 3 HARI SEBELUM MAULIDURRASUL, PADA HARI MAULIDURRASUL DAN 3 HARI SELEPAS MAULIDURRASUL, INSHA ALLAH

JUALAN SEPANJANG RAMADHAN SETIAP TAHUN, INSHA ALLAH


SILA TANYA TERMA DAN SYARAT

Terima kasih atas sokongan anda,

Nida Madu Lebah,
016 968 9754

* Madu Kelulut


Thursday, January 31, 2013

* Madu lebah menguatkan daya ingatan

Selamat bertemu kembali,

Tahukah anda bahawa madu lebah bukan saja bermanfaat sebagai penawar penyakit, tetapi juga boleh membantu menguatkan daya ingatan?  Kalau kita biasanya mengatakan bahawa umur yang semakin meningkat mengurangkan daya ingatan, sekarang kita sudah tidak perlu mengalah kepada umur kita dan jadi pelupa.

Cerita banyak pun tak guna, mari kita lihat apa research sudah jumpa bagaimana madu membantu menguatkan daya ingatan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

UJIKAJI 1:
Peningkatan daya ingatan selepas 16 minggu penggunaan madu Tualang kepada wanita menopaus.  Kajian ini telah dijalankan oleh Zahiruddin Othman, Nazlahshaniza Shafin, Rahimah  Zakaria,  Nik Hazlina Nik Hussain, Wan Mohd Zahiruddin Wan Mohammad (Department of Psychiatry, School of Medical Sciences, Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan, Malaysia).

Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pembelajaran 'verbal learning' dan daya ingatan wanita-wanita yang telah menopaus yang diberi madu Tualang berbanding wanita-wanita yang diberi hormon estrogen dan terapi progestin (progestin ialah progetogen buatan yang mempunyai kesan seperti hormon progesteron) dan kumpulan kawalan yang tidak diberi apa-apa.

Dalam kajian ini, seramai 102 wanita menopaus telah diuji dan dipecahkan kepada 3 kumpulan :
Kumpulan pertama diberi madu Tualang sebanyak 20g sehari,
Kumpulan kedua diberi terapi estrogen dan progestin (Femoston 1/5),
Kumpulan ketiga tidak diberi apa-apa (kumpulan kawalan).

Kebolehan 'verbal learning' dan keupayaan ingatan mereka diuji menggunakan "Auditory Verbal Learning Test" versi bahasa Melayu sebelum dan selepas 16 minggu ujian.

Analisis data menggunakan "repeated-measures analysis of variance, and a P value of less than 0.05 was considered significant.".



Keputusan ujian mendapati bahawa terdapat perbezaan ketara oleh kumpulan pertama (madu Tualang) dan kumpulan kedua (terapi estrogen dan progestin) berbanding kumpulan ketiga (tidak diberi apa-apa).



Conclusion:Wanita menopaus yang diberi madu Tualang menunjukkan peningkatan dalam daya ingatan mereka, menyerupai peningkatan yang ditunjukkan oleh wanita yang menerima terapi estrogen dan progestin. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


UJIKAJI 2:
Pada tahun 2009, satu kajian tentang kesan penggunaan madu kepada kekuatan daya ingatan telah dijalankan oleh Lynne M. Chepulis (Department of Biological Sciences, Waikato University, Hamilton, New Zealand)  dan co-workers (Nicola J. Starkey (Department of Psychology, Waikato University, Hamilton, New Zealand), Joseph R. Waas, dan Peter C. Molan (Department of Biological Sciences, Waikato University, Hamilton, New Zealand).  

Hasil kajian mendapati bahawa memang benar bahawa mengamalkan makan madu ke atas tikus-tikus kajian mereka membantu menguatkan daya ingatan dan mengurangkan 'anxiety'(keresahan) tikus-tikus.  Dalam kajian ini, sekumpulan tikus yang berumur 8 minggu telah diberi makanan tambahan dalam bentuk 'honeydew honey' dan sukros (gula tebu) dan sekumpulan tikus pula (kumpulan kawalan) diberi makanan seperti diet tanpa gula (seperti dieat normal seorang manusia). 

Kajian ke atas tikus ini berjalan selama 1 tahun (52 minggu) dan hasilnya seperti yang saya tuliskan di atas : tikus yang diberi madu menunjukkan mereka mempunyai daya ingatan yang lebih tinggi berbanding tikus di dalam kumpulan kawalan. Pengkaji-pengkaji ini juga merumuskan bahawa mengamalkan madu pada usia yang muda (early introduction of honey) adalah sesuatu yang bagus (beneficial) dan mengurangkan penyakit lupa (improve memory loss) dan mengurangkan hilang upaya kognitif yang dikaitkan dengan pertambahan usia.  (cognitive decline associated with aging).  

************************************************

Kesimpulan:
Madu lebah sudah disarankan oleh Maha Pencipta untuk diamalkan manusia.

Kajian-kajian diatas ialah kajian saintifik yang dilakukan oleh manusia untuk  melihat sendiri apakah benar khasiat madu sebagai peningkat daya ingatan hidupan (haiwan dan manusia).  Tepuk dada, tanya selera untuk amalkan atau tidak.

Jika anda mahu mula mengamalkan minum madu lebah, sila hubungi saya.016 - 9689 754


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Abstract of study done by Chepulis, Starkey, Waas & Molan (Waikato University, Hamilton, New Zealand)

Sucrose is considered by many to be detrimental to health, giving rise to deterioration of the body associated with ageing. This study was undertaken to determine whether replacing sucrose in the diet long-term with honey that has a high antioxidant content could decrease deterioration in brain function during ageing. Forty-five 2-month old Sprague Dawley rats were fed ad libitum for 52 weeks on a powdered diet that was either sugar-free or contained 7.9% sucrose or 10% honey (which is the equivalent amount of sugar). Anxiety levels were assessed using an Elevated Plus Maze, whilst a Y maze and an Object Recognition task were used to assess memory. Locomotor activity was also measured using an Open Field task to ensure that differences in activity levels did not bias results in the other tasks. Anxiety generally decreased overall from 3 to 12 months, but the honey-fed rats showed significantly less anxiety at all stages of ageing compared with those fed sucrose. Honey-fed animals also displayed better spatial memory throughout the 12-month period: at 9 and 12 months a significantly greater proportion of honey-fed rats recognised the novel arm as the unvisited arm of the maze compared to rats on a sugar-free or sucrose-based diet. No significant differences among groups were observed in the Object Recognition task, and there appeared to be no differences in locomotor activity among groups at either 6 or 12 months. In conclusion, it appears that consumption of honey may reduce anxiety and improve spatial memory in middle age.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

References

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21926932
2. http://www.nutritionandmetabolism.com/content/9/1/61#sec2
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19296910?dopt=Abstract&holding=f1000,f1000m,isrctn
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nida Madu Lebah (NML)
016-9689 754

Tuesday, January 15, 2013

* Madu Lebah Tualang Nida telah menjalani ujian di makmal UNIPEQ UKM

Selamat bertemu kembali...

Madu lebah Tualang jualan saya telah menjalani ujian di makmal UNIPEQ UKM pada 31 Disember 2012 lepas.

Berikut saya pamerkan sijilnya.


Komen Nida:
Daripada keputusan di atas, kesemua hasil ujian adalah positif kecuali untuk yang pertama, iaitu Reducing sugar di dalam sampel saya kurang berbanding nilai yang terdapat di dalam Food standard yang dirujuk.



Bagaimanapun, jika anda rajin cari di Internet, terdapat sampel madu Tualang lain (yang juga telah menjalani ujian di UNIPEQ) yang tidak merekodkan kandungan reducing sugar seperti yang dikatakan di dalam standard itu.  Perlu juga diingat bahawa kandungan kelembapan (air) yang agak tinggi mungkin menyebabkan bacaan reducing sugar ini kurang daripada yang dikatakan standard.


Bagi saya, ini mungkin disebabkan standard yang digunakan tidak mengambilkira hakikat madu Tualang tempatan yang tidak menjalani apa-apa proses kecuali penapisan daripada bendasing sahaja.

Kandungan sucrose atau sukros (gula tebu) menepati standard yang digunakan, iaitu 3g/100g.

Kandungan ash/mineral pula ialah 0.1 sementara kelembapan ialah 22.3%.  Kadar kelembapan yang lebih tinggi adalah satu perkara biasa kerana madu Tualang jualan saya tidak disejatkan sebelum dibotolkan.

Tahap keasidan ialah 28.1 meq/kg, kurang daripada 40 meg/kg seperti yang dirujuk di dalam standard.

Nilai HMF ialah 41.8 mg/kg, kurang daripada 60 mg/kg, seperti yang dirujuk oleh Codex Alimentarius.  Semakin tinggi nilai HMF (hydroxymethylfurfural) bermakna madu itu telah dipanaskan (over-heating), telah disimpan lama atau disimpan di tempat yang kurang sesuai.  Bagi negara beriklim tropika/khatulistiwa seperti Malaysia, nilai HMF memang tidak akan mencapai nilai yang rendah walaupun bagi madu lebah segar.  (Semakin segar madu lebah, semakin rendah nilai HMF.)

Ujian di UNIPEQ ialah ujian kedua yang dilakukan ke atas madu lebah Tualang jualan saya.

Ujian kali pertama dilakukan pada hujung 2011.  Hasil ujian seperti di bawah.

------------------------------------------------------------------------
    pH: 4.27       Kelembapan: 23.3%       Ash/Mineral: 0.28%
------------------------------------------------------------------------

Ujian kali pertama dijalankan di makmal USIM, dan pernah diwarwarkan di sini: http://madu-lebah-nida.blogspot.com/2011/12/madu-lebah-nida-telah-diuji.html

InsyaAllah, tahun 2013 membuka lebaran baru bagi Madu Lebah Nida.  Model bisnes saya bakal berubah.  Terima kasih atas sokongan anda.



Hubungi saya untuk stok madu lebah anda,
Nida
016-9 689 754

Thursday, January 10, 2013

* Mesej Whatsapp (mini-Testimonial)

Baru-baru ini saya menerima mesej di Whatsapp daripada seorang kawan.  
Mesejnya begini: Alhamdulillah hubby dah tak ada batuk. Taklah 100% kata benda (madu Tualang) tu yg memulihkan (tapi) yg penting usaha. (Dia dah batuk selama) 2 thn. Sampai dpt athma. Skrg ni dia dptkn treatment dr pakar ampang putri. At same time amalkn pagi dan malam ambil madu. (Asthmanya disebabkan)Alahan, dan disbbkn batuk lama. Doctor kata (asthmanya ada) lagi sikit ajer. Mesej tamat.
Komen Nida: Alhamdulillah.  Mudah-mudah terus jadi penawar.  Dan terima kasih kepada teman ini yang sudi berkongsi cerita dengan saya, mudah-mudahan dia juga dimurahkan rezeki, amin.

Hubungi saya untuk stok madu lebah asli anda, insyaAllah berkesean.

Nida,
016 - 968 9754